Kom aan boord van onze eigen versie van de Titanic met zijn luxe zalen, restaurants en kamers. Dé plek voor een mooi feestje. We gaan 'm niet helemaal nabouwen, maar hebben wel het nodige onderzoek gedaan!

In het voorjaar van 1907 ontstonden in Londen de eerste plannen voor de bouw van drie grote passagiersschepen, met een tot dan toe ongekende brutoregistertonnage van 45.000. De RMS Titanic was het tweede van een drietal luxeschepen uit de Olympic-klasse, die een groot deel van het trans-Atlantisch verkeer moesten verwerken. Deze schepen zouden de Atlantische Oceaan met een snelheid van ongeveer 21 knopen (ca. 39 km/h) moeten oversteken. Het schip was eigendom van de rederij White Star Line, en werd gebouwd in Belfast.




Op 31 maart 1909 met de bouw van de Titanic begonnen op de scheepswerf Harland and Wolff in Belfast (in het huidige Noord-Ierland), dat daarvoor bijna alle schepen voor de rederij White Star Line had gebouwd.






Het schip was 269,04 meter lang, 28,19 meter breed, 56 meter hoog (van onderkant kiel tot bovenkant schoorsteen), 10,54 meter diepgang, had een brutoregistertonnage van 46.329, ledig schip van 39.380 ton en een draagvermogen van 13.767 ton.





De werkers gaan naar huis. Zie de Titanic op de achtergrond !



Het roer was (met zijn 90.000 kilo) voor de grootte van de Titanic aan de kleine kant. Als gevolg daarvan had het schip nogal wat tijd nodig om de roerslagen op te volgen en van koers te veranderen. Was het roer groter geweest, dan had men misschien de ijsberg kunnen ontwijken






De Titanic had drie scheepsschroeven. De buitenste schroeven waren driebladig, terwijl de middelste schroef vierbladig was. De Titanic had een kruissnelheid van 21 knopen, terwijl hij maximaal 23-24 knopen (ca. 44 km/h) kon halen. Het schip werd voortgestuwd met twee viercilinderstoommachines, zogenoemde triple-expansiemachines, en één stoomturbine. De Titanic verbruikte ongeveer 620 tot 640 ton kolen per dag, die door 29 ketels in 159 ovens werden verbrand.




Het grootste gedeelte van de beschikbare ruimte in de Titanic werd ingericht voor de eerste klas. Daaronder vielen een squashhal, een zwembad, een fitnessruimte met diverse toestellen, een rooksalon, een bibliotheek, café en een loungeruimte. Naast de eigen eetzaal beschikte de eerste klasse ook over een à la carte-restaurant. Dat werd door de passagiers zeer gewaardeerd, omdat ze niet gebonden waren aan vaststaande etenstijden en menu's zoals in de eetzaal van de eerste klasse. Opvallend waren het grote trappenhuis in de eerste klasse en de drie liften die de passagiers tussen de verschillende verdiepingen vervoerden. De grote buitengedeelten lagen aan weerszijden van de promenadedekken en aan het voorste gedeelte van het schip.





De te-water-lating vanuit het droogdok.





De veiligheidsuitrusting van de Titanic wekte veel belangstelling. Het schip gold als een "technisch wonder" en was uitgerust met volautomatisch sluitende deuren die tussen de 16 compartimenten waren geplaatst, zodat het schip door de media en de rederij werd bestempeld als "praktisch onzinkbaar".






Wil je meer weten over deze ocean steamer. Kijk dan hier.








De Titanic begon zijn eerste reis van Southampton naar New York op woensdag 10 april 1912, met kapitein Edward John Smith. Men gaat ervan uit dat de reis met de Titanic zijn laatste reis als kapitein voor zijn pensioen zou zijn.

Het schip vertrok kort na 12 uur uit de haven in Southampton. Vanwege de kolenstaking bevonden zich meer schepen in de haven dan gebruikelijk. De Titanic trachtte de stoomschepen New York en Oceanic voorbij te varen. Daarbij ontstond zuiging, waardoor de New York naar de Titanic werd getrokken. Een botsing kon worden vermeden, maar het vertrek van de Titanic werd met een uur uitgesteld. In de vroege avond ankerde de Titanic voor de haven van Cherbourg in Frankrijk, waar nog 274 passagiers en vracht per tender aan boord werden gebracht. 22 passagiers die alleen het Kanaal wilden oversteken, verlieten het schip. Hieronder zo'n tender-schip:






Wikipedia weet altijd veul. Hier het hele verhaal. Hier kan ook.




De White Star Line werd in 1845 in Liverpool als White Star Line of Boston Packets opgericht door John Pilkington en Henry Wilson. De vloot van de rederij bestond uit zeilschepen en vanaf 1863 ook uit stoomschepen. In 1867 ging de rederij failliet en werd voor 1.000 pond sterling opgekocht door Thomas Ismay, directeur van de Britse National Line. Hij nam naam, logo en imago van de failliete originele White Star Line over met als doel met grote passagiersschepen de Atlantische oversteek te gaan maken. Door een overeenkomst te sluiten met de scheepswerf Harland and Wolff kon hij een nieuwe vloot stoomschepen bouwen.




Mooie reclame allemaal van White Star Line, maar ja praatjes vullen geen gaatjes ...in je romp...








Hunger for more?

Wist je dit over de Titanic?
En, oh my god... Deze?
Maten en feiten
40 fascinerende feiten
Fact slides




Terug naar boven
Naar homepage